portal
26-07-1395، 03:25 ق.ظ
چگونه یک طراح سایت موفق شویم؟
طراحان وب سایت اغلب دربارۀ قابلیت ها و توانایی های خود دچار نگرانی می شوند. آنها معمولاً نگران هستند که شاید در کدنویسی، فتوشاپ، تسلط بر jQuery و ... دچار مشکلاتی شوند و نتوانند آن گونه که خود و دیگران از آنها توقع دارند، فعالیت کنند. یک طراح وب موفق ویژگی ها و خصوصیاتی دارد. این ویژگی ها به داشتن ابزار با کیفیت منتهی نمی شود و فراتر از درک بالا در زمینۀ طراحی سایت می رود.
ویژگی های بسیار مهمی نیز وجود دارند که یک طراح وب سایت موفق همواره باید آنها را در نظر داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم فهرستی از نکات مهمی که طراحان وب باید آنها را رعایت کنند، برایتان جمع آوری کنیم. این موارد می توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند.
داشتن مهارت های ارتباطی
داشتن ارتباطات قوی یک طراح وب سایت می تواند در زمینه های مختلف برایش بسیار سازنده باشد، البته تنها در برخی زمینه ها. اما در طراحی وب سایت می توان داشتن این ویژگی را کاملاً موثر و مفید تلقی کرد، زیرا داشتن روابط خوب با مشتریان، دیگر طراحان گرافیک و توسعه دهندگان وب می تواند موفقیت یک پروژه را تضمین نماید.
عمدتاً افرادی که کمی دارای ذوق هنری و روحیۀ خلاق هستند نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند اما هنگامی که دربارۀ موفقیت شغلی صحبت می کنیم، شما می بایستد رابطه ای بسیار قوی و مستحکم با مشتریان خود ایجاد نمایید. همچنین از اینکه چرا شما برای طراحی وب سایت آنها انتخاب شده اید برایشان صحبت کنبد. به علاوه سعی کنید دلایل پذیرفتن طراحی وب سایت مشتریانتان را برایشان نام ببرید. به آنها توضیح دهید به چه دلایلی طرح و رنگ انتخابی خود را مناسب ترین گزینه برای کسب و کار آنها می دانید.
همچنین بواسطۀ رابطۀ محکم بین شما و مشتریانتان، در صورت بروز اختلاف نظر، مشکل به راحتی حل خواهد شد. بنابراین لازم است که رابطۀ خوبی را با مشتریان خود ایجاد نمایید. داشتن یک رابطۀ خوب به شما کمک می کند که حرفۀ خود را به خوبی ادامه دهید و پله های ترقی را طی نمایید.
برای فروش بالاتر تلاش کنید
با گسترش استفاده از ابزارهای دیجیتال و تکنولوژی، جهان بسیار کوچک به نظر می رسد. اما یک طراح فکر می کند که جهان اینترنت مانند جنگل است. مسلماً طراحان وب سایت بسیاری وجود دارند که همگی مانند جویندگان طلا به دنبال یافتن پروژه ای جدید هستند و در نهایت فردی موفق می شود که پشتکار بالاتری نسبت به دیگران دارد.
اگر می خواهید در این بازار رقابتی شما را بشناسند و حرفی برای گفتن داشته باشید، بهتر است که اجازه دهید دیگران اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به شما داشته باشند. هرچند که طراحان وب سایت معمولاً انسان هایی فروتن هستند، اما زمانی که صحبت از موفقیت شغلی در میان است، آنها باید عدۀ بسیاری را کنار بزنند تا حضورشان در جهان وب پر رنگ تر به نظر برسد.
روش های بسیاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد. بازاریابی شبکه های اجتماعی، داشتن وب سایت، توصیه به دوستان و حتی بازاریابی از طریق آگهی در روزنامه و کارت ویزیت می تواند طراحان را در رسیدن به هدف کمک کند. البته اگر شما ترجیح می دهید که بر روی صندلی خود تکیه بزنید و منتظر باشید که مشتریان خودشان به سراغتان بیایند، مطمئن باشید که شکست خواهید خورد.
برنامه ریزی پیش از طراحی سایت
گرچه طراحان وب سایت رویکردی خاص نسبت به پروژهای خاص دارند و همواره منتظر هستند که ایده ای جدید به ذهنشان خطور کند اما می توان با برنامه ریزی دقیق کمک کرد که این ایده ها سریعتر به ذهنشان برسد. مثلاً برنامه ریزی، تحقیق و پژوهش در رابطه با کسب و کار مورد نظر پیش از شروع طراحی وب سایت بسیار مهم است و می تواند به شما بسیار کمک کند. برنامه ریزی پیش از طراحی سایت معمولا به 4 بخش تقسیم می شود:
ارزیابی خود و مشاهدۀ نتایج و بازخوردها
پروژه های طراحی وب سایت به ارزیابی و تحلیل کار طراحان منتهی می شود. پذیرش انتقادات و پیشنهادات و پیاده سازی آنها یکی از مهم ترین صفاتی است که طراحان وب سایت باید داشته باشند. داشتن چشم سومی که بتواند بدون تعصب به اشتباهات اشاره کند، از خصوصیاتی است که طراحان وب موفق باید داشته باشند.
طراحان وب سایت باید خود را جای مخاطبانشان قرار دهند و ایرادات کار خود را در قالب مشتری ببینند و آنها را قضاوت کنند. همچنین، سپردن بررسی وب سایت به دیگران برای کشف اشتباهات عملی بسیار وقتگیر است و همچنین نمی توان به قضاوت آنها اطمینان کرد.
طراح وب سایت باشید، نه طراح گرافیک
تصوری نادرست در بین مردم وجود دارد که فکر می کنند طراحان گرافیک با توجه به توانایی هایشان، طراحان وب نیز هستند یا بالعکس. ممکن است این نظریه در نگاه اول درست به نظر برسد، اما افراد بسیار کمی وجود دارند که می توانند تفاوت بین طراحی بر اساس چاپ را با تفاوت طراحی بر پایۀ وب از میان بردارند.
در حقیقت می توان گفت طراحی وب سایت شاخه ای از طراحی است که مهارت های خاص خود را نیاز دارد. این دو رسانه کاملا متفاوت هستند و به همین دلیل اهداف و مخاطبان یک وب سایت کاملاً با مخاطبان یک طرح گرافیکی متفاوت هستند. البته این احتمال وجود دارد که طراحان گرافیک بتوانند با تلاش و پشت کار و ارتقا مهارت های خود، به طراحان وب سایت موفقی تبدیل شوند اما الزاماً یک طراحی گرافیک موفق نمی تواند یک طراح وب سایت موفق شود.
اگر می خواهید که به یک طراح وب موفق تبدیل شوید باید بر تمرکز خود را بر روی طراحی وب معطوف کنید و در این رشته مهارت های لازم را کسب نمایید.
استفاده از تکنولوژی های به روز
دنیای تکنولوژی هر روز در حال تغییر و گسترش است و یک طراح وب موفق برای آنکه بتواند با نیازهای روز افراد هماهنگ باشد، باید در با این تغییرات همگام باشد. بهتر است زمانی از روزخود را به یادگیری فنون جدید اختصاص دهید و مطالب جدیدی را در رشته تخصصی خود فرا بگیرید. تکنولوژی های جدید را بررسی کنید، ببنید چه چیزی در بازار امروزی متداول شده است و همچنین متوجه شوید چه نکاتی دیگر در جهان منسوخ شده اند. اگر نمی خواهید از رقبای خود جا بمانید و به روزتر و جدیدتر از آنها جلوه نمایید، بهتر است که علوم جدید را بیاموزید.
مهارت های نرم افزاری در طراحی وب
اگر بخواهیم عوامل موفقیت یک طراح وب سایت را برای شما نام ببریم، قطعاً مهارت های نرم افزاری را در این فهرست جای دارند و از جمله نکات مهم نیز به شمار می آید. همانگونه که در بالا گفتیم، طراحی وب با به روز بودن ارتباط مستقیمی دارد. در هر روز از تکنینک های جدیدی رونمایی می شود. حتی اگر شما به ندرت از ترفند های جدید در برنامه نویسی استفاده نمی کند، لازم است که این ترفندها را بشناسید و آنها را درک نمایید.
اگر مهارت های طراحی وب را کنار بگذاریم، شما باید از موضوعات زیر درک کاملی داشته باشید:
جدید ترین کدنویسی های HTML، CSS پیشرفته برای سازگاری وب سایتتان با مرورگرهای مختلف، روش های جدید سئو و بهینه سازی وب سایت، ترفندهای نرتبط با رابط کاربری جاوا اسکریپت و ایجاد وب سایتی بنیادی که بتوان به مرور زمان به حجم محتوا و تعداد صفحات آن افزود.
کسب تجربه
داشتن تجربه را می توان به اندازۀ داشتن مهارت و علم مهم دانست. به این ترتیب، موفقیت یک طراح وب تا حد زیادی به تجربۀ فرد در این زمینه بستگی مستقیم دارد. مطمئن باشید که کارمندان شما نیز مانند مشتریان تان می خواهند از میزان تجربۀ شما مطلع باشند و اطلاعات کمی را دربارۀ سابقۀ کاری شما بدانند. مثلاً تا به حال برای چه سازمان هایی کار کرده اید یا در چه پروژه هایی نقش داشته اید، سوالاتی هستند که آنها می خواهند پاسخ شان را بدانند.
از دیدگاه یک طراح وی سایت، کسب تجربۀ زیاد به شما کمک می کند که در جلسات کاری به سرعت مشکلات را شناسایی کنید و برایشان راه حل ارائه نمایید. اگر هم اکنون مشغول تحصیل هستید، فرصت را از دست ندهید و منتظر پایان درس خود نباشید. از همین امروزه کار بر روی پروژه های وب را آغاز نمایید. هرچه میزان، تجربۀ شما بیشتر باشد در آینده با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت خواهید کرد.
انجام کار به صورت سازمان یافته
مهم نیست که چه شغلی دارید، منظم بودن لازمۀ موفقیت در شغل و رشتۀ هر فرد می باشد. اما خب، در طراحی وب سایت، کارها همیشه طبق روال و آنگونه که شما انتظار دارید پیش نمی رود و ممکن است شما سردر گم شوید. بنابراین بهتر است در ابتدای کار رایانه و فضای کاری خود را منسجم و مرتب کنید. متن ها، تصاویر، ویدئو ها و حتی فایل های صوتی را در پوشه هایی جداگانه مرتب کنید و برایشان عناوین و برچسب های مناسب ایجاد کنید.
ایجاد فهرستی از وظایف می تواند برای یک طراح وب بسیار کاربردی باشد و به سروسامان دادن به امور کمک کند. به این ترتیب، وقت خود را به بهترین شکل تنظیم خواهید کرد و کارهایتان زودتر از موعد به اتمام می رسند.
درک بالا از تجارت و کسب و کار
طراحان وب سایت (چه طراحان مستقل و چه کارمندان) در هنگام روبرویی با پروژه های مختلف باید ذهنیتی قوی و محکم در رابطه با آن کسب و کار داشته باشند. طراحی در دنیای واقعی همانند ارزش یابی، متعادل سازی و فروشندگی هزینه هاست. یک طراح وب سایت تنها به ساخت وب سایت برای مشتریان خود نمی اندیشد بلکه سعی می کند راه حل های مناسبی را برای کسب و کار آنها ارائه دهد. اگر درک بالایی از نیازهای بازاریابی یک وب سایت دارید می توانید مشتریان بلقوه را تحت تاثیر قرار دهیدو به این ترتیب یک پله از رقبای خود بالاتر قرار خواهید گرفت. اگر فکر می کنید مدیریت طراحی وب سایت کاری سخت و دشوار است بهتر است به یک مجموعه بپیوندید و به این ترتیب مسئولیت های کم تری را به عهده بگیرید.
فعالیت به صورت تیم طراحی سایت
کار طراحی وب سایت را نمی توان به عنوان شغلی انفرادی در نظر گرفت. فرقی نمی کند که در یک شرکت طراحی سایت کار می کنید یا به صورت مستقل وب سایت هایی کوچک طراحی می کنید، انجام کار به صورت گروهی اجتناب ناپذیر است.
در حالی که یک طراح وب سایت حرفه ای نیازمند تیم بزرگ حرفه ای نیست، اما درک این موضوع که چه زمانی باید چه وظایفی را به دیگران محول کنید یا توانائی تان را با یک گروه به اشتراگ بگذارید، خود امری بسیار مهم است. اگر می خواهید به صورت گروهی وب سایت طراحی کنید، باید بدانید وظیفه خود در گروه چیست و به خوبی نقش خود را ایفا کنید. بهتر است تعامل و همکاری با دیگران را بیاموزید تا بتوانید برای گروهتان مفید واقع شوید.
به روز رسانی نمونه کارهای خود
اگر می خواهید طراحی موفق و حرفه ای باشید، حتما به فکر جمع آوری رزومه کاری خود باشید. هرچند طراحان وب سایت نسبت به طراحان گرافیک در این زمینه با مشکلاتی مواجه خواهند شد. یک طراح پوستر می توان کارهای خود را از 30 سال پیش در رزومه کاری خود بیاورد اما یک طراح وب نمی تواند از کارهای قدیم خودش استفاده کند، بلکه باید آخرین وب سایت های طراحی کرده خود را در دیدرس افراد قرار دهد. زیرا وب سایت ها به سرعت قدیمی می شوند و نمونه ای خوب برای نمایش به دیگران نخواهند بود.
داشتن رزومه، بهترین روش ارائه قابلیت ها و توانایی های یک طراح وب سایت است. اما مهم تر از آن این است که رزومه شما نشانگر مشتریان بالقوه و در حال حاضر شما نیز می باشد. نمونه کارهای شما باید مرتبط با مشتریان فعلی تان باشند، افرادی که هم اکنون به فعالیت مشغولند و با شما در ارتباطند. به جای استقاده از وب سایت هایی که تا امروز بی هدف ساخته اید، نمونه کارهای اخیرتان اسناد و مدارکی هستند که توانایی های شما را نشان می دهند. بهتر است این نمونه کارها همۀ جوانب طراحی وب سایت را شامل شود. این جنبه ها عبارتند از:
جمع بندی
طراحی وب سایت بسیار چالش بر انگیز است. اگر می خواهید طراح وب سایتی موفق باشید، باید صبر و بردباری و اراده ای قوی برای پشت سر گذاشتن موانع داشته باشید. هیچ وقت از کار خود دلسر نشوید. مواقعی خواهند بود که هیچ چیز آنطو که شما می خواهید پیش نمی روید. در این لحظه شما باید با پشتکار و ایستادگی از دانش خود برای حل این مشکلات استفاده نمایید.
طراحان وب سایت اغلب دربارۀ قابلیت ها و توانایی های خود دچار نگرانی می شوند. آنها معمولاً نگران هستند که شاید در کدنویسی، فتوشاپ، تسلط بر jQuery و ... دچار مشکلاتی شوند و نتوانند آن گونه که خود و دیگران از آنها توقع دارند، فعالیت کنند. یک طراح وب موفق ویژگی ها و خصوصیاتی دارد. این ویژگی ها به داشتن ابزار با کیفیت منتهی نمی شود و فراتر از درک بالا در زمینۀ طراحی سایت می رود.
ویژگی های بسیار مهمی نیز وجود دارند که یک طراح وب سایت موفق همواره باید آنها را در نظر داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم فهرستی از نکات مهمی که طراحان وب باید آنها را رعایت کنند، برایتان جمع آوری کنیم. این موارد می توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند.
داشتن مهارت های ارتباطی
داشتن ارتباطات قوی یک طراح وب سایت می تواند در زمینه های مختلف برایش بسیار سازنده باشد، البته تنها در برخی زمینه ها. اما در طراحی وب سایت می توان داشتن این ویژگی را کاملاً موثر و مفید تلقی کرد، زیرا داشتن روابط خوب با مشتریان، دیگر طراحان گرافیک و توسعه دهندگان وب می تواند موفقیت یک پروژه را تضمین نماید.
عمدتاً افرادی که کمی دارای ذوق هنری و روحیۀ خلاق هستند نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند اما هنگامی که دربارۀ موفقیت شغلی صحبت می کنیم، شما می بایستد رابطه ای بسیار قوی و مستحکم با مشتریان خود ایجاد نمایید. همچنین از اینکه چرا شما برای طراحی وب سایت آنها انتخاب شده اید برایشان صحبت کنبد. به علاوه سعی کنید دلایل پذیرفتن طراحی وب سایت مشتریانتان را برایشان نام ببرید. به آنها توضیح دهید به چه دلایلی طرح و رنگ انتخابی خود را مناسب ترین گزینه برای کسب و کار آنها می دانید.
همچنین بواسطۀ رابطۀ محکم بین شما و مشتریانتان، در صورت بروز اختلاف نظر، مشکل به راحتی حل خواهد شد. بنابراین لازم است که رابطۀ خوبی را با مشتریان خود ایجاد نمایید. داشتن یک رابطۀ خوب به شما کمک می کند که حرفۀ خود را به خوبی ادامه دهید و پله های ترقی را طی نمایید.
برای فروش بالاتر تلاش کنید
با گسترش استفاده از ابزارهای دیجیتال و تکنولوژی، جهان بسیار کوچک به نظر می رسد. اما یک طراح فکر می کند که جهان اینترنت مانند جنگل است. مسلماً طراحان وب سایت بسیاری وجود دارند که همگی مانند جویندگان طلا به دنبال یافتن پروژه ای جدید هستند و در نهایت فردی موفق می شود که پشتکار بالاتری نسبت به دیگران دارد.
اگر می خواهید در این بازار رقابتی شما را بشناسند و حرفی برای گفتن داشته باشید، بهتر است که اجازه دهید دیگران اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به شما داشته باشند. هرچند که طراحان وب سایت معمولاً انسان هایی فروتن هستند، اما زمانی که صحبت از موفقیت شغلی در میان است، آنها باید عدۀ بسیاری را کنار بزنند تا حضورشان در جهان وب پر رنگ تر به نظر برسد.
روش های بسیاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد. بازاریابی شبکه های اجتماعی، داشتن وب سایت، توصیه به دوستان و حتی بازاریابی از طریق آگهی در روزنامه و کارت ویزیت می تواند طراحان را در رسیدن به هدف کمک کند. البته اگر شما ترجیح می دهید که بر روی صندلی خود تکیه بزنید و منتظر باشید که مشتریان خودشان به سراغتان بیایند، مطمئن باشید که شکست خواهید خورد.
برنامه ریزی پیش از طراحی سایت
گرچه طراحان وب سایت رویکردی خاص نسبت به پروژهای خاص دارند و همواره منتظر هستند که ایده ای جدید به ذهنشان خطور کند اما می توان با برنامه ریزی دقیق کمک کرد که این ایده ها سریعتر به ذهنشان برسد. مثلاً برنامه ریزی، تحقیق و پژوهش در رابطه با کسب و کار مورد نظر پیش از شروع طراحی وب سایت بسیار مهم است و می تواند به شما بسیار کمک کند. برنامه ریزی پیش از طراحی سایت معمولا به 4 بخش تقسیم می شود:
- تحقیق در مورد سفارش دهنده و فعالیت آنها
- صحبت کردن با مشتری و شناخت سلیقه و انتظارات آنها
- بررسی رقبا و عملکرد وب سایت شان
- مشاهده نمونه های خارجی
ارزیابی خود و مشاهدۀ نتایج و بازخوردها
پروژه های طراحی وب سایت به ارزیابی و تحلیل کار طراحان منتهی می شود. پذیرش انتقادات و پیشنهادات و پیاده سازی آنها یکی از مهم ترین صفاتی است که طراحان وب سایت باید داشته باشند. داشتن چشم سومی که بتواند بدون تعصب به اشتباهات اشاره کند، از خصوصیاتی است که طراحان وب موفق باید داشته باشند.
طراحان وب سایت باید خود را جای مخاطبانشان قرار دهند و ایرادات کار خود را در قالب مشتری ببینند و آنها را قضاوت کنند. همچنین، سپردن بررسی وب سایت به دیگران برای کشف اشتباهات عملی بسیار وقتگیر است و همچنین نمی توان به قضاوت آنها اطمینان کرد.
طراح وب سایت باشید، نه طراح گرافیک
تصوری نادرست در بین مردم وجود دارد که فکر می کنند طراحان گرافیک با توجه به توانایی هایشان، طراحان وب نیز هستند یا بالعکس. ممکن است این نظریه در نگاه اول درست به نظر برسد، اما افراد بسیار کمی وجود دارند که می توانند تفاوت بین طراحی بر اساس چاپ را با تفاوت طراحی بر پایۀ وب از میان بردارند.
در حقیقت می توان گفت طراحی وب سایت شاخه ای از طراحی است که مهارت های خاص خود را نیاز دارد. این دو رسانه کاملا متفاوت هستند و به همین دلیل اهداف و مخاطبان یک وب سایت کاملاً با مخاطبان یک طرح گرافیکی متفاوت هستند. البته این احتمال وجود دارد که طراحان گرافیک بتوانند با تلاش و پشت کار و ارتقا مهارت های خود، به طراحان وب سایت موفقی تبدیل شوند اما الزاماً یک طراحی گرافیک موفق نمی تواند یک طراح وب سایت موفق شود.
اگر می خواهید که به یک طراح وب موفق تبدیل شوید باید بر تمرکز خود را بر روی طراحی وب معطوف کنید و در این رشته مهارت های لازم را کسب نمایید.
استفاده از تکنولوژی های به روز
دنیای تکنولوژی هر روز در حال تغییر و گسترش است و یک طراح وب موفق برای آنکه بتواند با نیازهای روز افراد هماهنگ باشد، باید در با این تغییرات همگام باشد. بهتر است زمانی از روزخود را به یادگیری فنون جدید اختصاص دهید و مطالب جدیدی را در رشته تخصصی خود فرا بگیرید. تکنولوژی های جدید را بررسی کنید، ببنید چه چیزی در بازار امروزی متداول شده است و همچنین متوجه شوید چه نکاتی دیگر در جهان منسوخ شده اند. اگر نمی خواهید از رقبای خود جا بمانید و به روزتر و جدیدتر از آنها جلوه نمایید، بهتر است که علوم جدید را بیاموزید.
مهارت های نرم افزاری در طراحی وب
اگر بخواهیم عوامل موفقیت یک طراح وب سایت را برای شما نام ببریم، قطعاً مهارت های نرم افزاری را در این فهرست جای دارند و از جمله نکات مهم نیز به شمار می آید. همانگونه که در بالا گفتیم، طراحی وب با به روز بودن ارتباط مستقیمی دارد. در هر روز از تکنینک های جدیدی رونمایی می شود. حتی اگر شما به ندرت از ترفند های جدید در برنامه نویسی استفاده نمی کند، لازم است که این ترفندها را بشناسید و آنها را درک نمایید.
اگر مهارت های طراحی وب را کنار بگذاریم، شما باید از موضوعات زیر درک کاملی داشته باشید:
جدید ترین کدنویسی های HTML، CSS پیشرفته برای سازگاری وب سایتتان با مرورگرهای مختلف، روش های جدید سئو و بهینه سازی وب سایت، ترفندهای نرتبط با رابط کاربری جاوا اسکریپت و ایجاد وب سایتی بنیادی که بتوان به مرور زمان به حجم محتوا و تعداد صفحات آن افزود.
کسب تجربه
داشتن تجربه را می توان به اندازۀ داشتن مهارت و علم مهم دانست. به این ترتیب، موفقیت یک طراح وب تا حد زیادی به تجربۀ فرد در این زمینه بستگی مستقیم دارد. مطمئن باشید که کارمندان شما نیز مانند مشتریان تان می خواهند از میزان تجربۀ شما مطلع باشند و اطلاعات کمی را دربارۀ سابقۀ کاری شما بدانند. مثلاً تا به حال برای چه سازمان هایی کار کرده اید یا در چه پروژه هایی نقش داشته اید، سوالاتی هستند که آنها می خواهند پاسخ شان را بدانند.
از دیدگاه یک طراح وی سایت، کسب تجربۀ زیاد به شما کمک می کند که در جلسات کاری به سرعت مشکلات را شناسایی کنید و برایشان راه حل ارائه نمایید. اگر هم اکنون مشغول تحصیل هستید، فرصت را از دست ندهید و منتظر پایان درس خود نباشید. از همین امروزه کار بر روی پروژه های وب را آغاز نمایید. هرچه میزان، تجربۀ شما بیشتر باشد در آینده با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت خواهید کرد.
انجام کار به صورت سازمان یافته
مهم نیست که چه شغلی دارید، منظم بودن لازمۀ موفقیت در شغل و رشتۀ هر فرد می باشد. اما خب، در طراحی وب سایت، کارها همیشه طبق روال و آنگونه که شما انتظار دارید پیش نمی رود و ممکن است شما سردر گم شوید. بنابراین بهتر است در ابتدای کار رایانه و فضای کاری خود را منسجم و مرتب کنید. متن ها، تصاویر، ویدئو ها و حتی فایل های صوتی را در پوشه هایی جداگانه مرتب کنید و برایشان عناوین و برچسب های مناسب ایجاد کنید.
ایجاد فهرستی از وظایف می تواند برای یک طراح وب بسیار کاربردی باشد و به سروسامان دادن به امور کمک کند. به این ترتیب، وقت خود را به بهترین شکل تنظیم خواهید کرد و کارهایتان زودتر از موعد به اتمام می رسند.
درک بالا از تجارت و کسب و کار
طراحان وب سایت (چه طراحان مستقل و چه کارمندان) در هنگام روبرویی با پروژه های مختلف باید ذهنیتی قوی و محکم در رابطه با آن کسب و کار داشته باشند. طراحی در دنیای واقعی همانند ارزش یابی، متعادل سازی و فروشندگی هزینه هاست. یک طراح وب سایت تنها به ساخت وب سایت برای مشتریان خود نمی اندیشد بلکه سعی می کند راه حل های مناسبی را برای کسب و کار آنها ارائه دهد. اگر درک بالایی از نیازهای بازاریابی یک وب سایت دارید می توانید مشتریان بلقوه را تحت تاثیر قرار دهیدو به این ترتیب یک پله از رقبای خود بالاتر قرار خواهید گرفت. اگر فکر می کنید مدیریت طراحی وب سایت کاری سخت و دشوار است بهتر است به یک مجموعه بپیوندید و به این ترتیب مسئولیت های کم تری را به عهده بگیرید.
فعالیت به صورت تیم طراحی سایت
کار طراحی وب سایت را نمی توان به عنوان شغلی انفرادی در نظر گرفت. فرقی نمی کند که در یک شرکت طراحی سایت کار می کنید یا به صورت مستقل وب سایت هایی کوچک طراحی می کنید، انجام کار به صورت گروهی اجتناب ناپذیر است.
در حالی که یک طراح وب سایت حرفه ای نیازمند تیم بزرگ حرفه ای نیست، اما درک این موضوع که چه زمانی باید چه وظایفی را به دیگران محول کنید یا توانائی تان را با یک گروه به اشتراگ بگذارید، خود امری بسیار مهم است. اگر می خواهید به صورت گروهی وب سایت طراحی کنید، باید بدانید وظیفه خود در گروه چیست و به خوبی نقش خود را ایفا کنید. بهتر است تعامل و همکاری با دیگران را بیاموزید تا بتوانید برای گروهتان مفید واقع شوید.
به روز رسانی نمونه کارهای خود
اگر می خواهید طراحی موفق و حرفه ای باشید، حتما به فکر جمع آوری رزومه کاری خود باشید. هرچند طراحان وب سایت نسبت به طراحان گرافیک در این زمینه با مشکلاتی مواجه خواهند شد. یک طراح پوستر می توان کارهای خود را از 30 سال پیش در رزومه کاری خود بیاورد اما یک طراح وب نمی تواند از کارهای قدیم خودش استفاده کند، بلکه باید آخرین وب سایت های طراحی کرده خود را در دیدرس افراد قرار دهد. زیرا وب سایت ها به سرعت قدیمی می شوند و نمونه ای خوب برای نمایش به دیگران نخواهند بود.
داشتن رزومه، بهترین روش ارائه قابلیت ها و توانایی های یک طراح وب سایت است. اما مهم تر از آن این است که رزومه شما نشانگر مشتریان بالقوه و در حال حاضر شما نیز می باشد. نمونه کارهای شما باید مرتبط با مشتریان فعلی تان باشند، افرادی که هم اکنون به فعالیت مشغولند و با شما در ارتباطند. به جای استقاده از وب سایت هایی که تا امروز بی هدف ساخته اید، نمونه کارهای اخیرتان اسناد و مدارکی هستند که توانایی های شما را نشان می دهند. بهتر است این نمونه کارها همۀ جوانب طراحی وب سایت را شامل شود. این جنبه ها عبارتند از:
- طرح بندی
- مدیریت محتوا
- ترکیب رنگ
- تایپوگرافی
- تکنیک های منطقی طراحی
- و ...
جمع بندی
طراحی وب سایت بسیار چالش بر انگیز است. اگر می خواهید طراح وب سایتی موفق باشید، باید صبر و بردباری و اراده ای قوی برای پشت سر گذاشتن موانع داشته باشید. هیچ وقت از کار خود دلسر نشوید. مواقعی خواهند بود که هیچ چیز آنطو که شما می خواهید پیش نمی روید. در این لحظه شما باید با پشتکار و ایستادگی از دانش خود برای حل این مشکلات استفاده نمایید.