امروزه بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از ارکان اصلی تبلیغات را تشکیل میدهد و حتی به عنوان یک شیوهی تبلیغاتی انقلابی شناخته شده است. در ایران نیز این روش بازاریابی مدت هاست که پای ثابت کمپینهای تبلیغاتی شده و با توجه به نوپا بودن صنعت استارتاپ ها در ایران، میتواند گزینه ی مناسبی برای کمپین های تبلیغاتی باشد.اما یک بازاریابی ایمیلی موفق به همین سادگیها هم که شما فکر میکنید نیست. برای اینکه ایمیل های ارسالی شما میهمانان خوبی برای اینباکس های مخاطبانتان باشند، باید نکاتی را در ایجاد آن ها درنظر بگیرید.
۱- در قدم اول سعی کنید جنس مخاطبان خود را بشناسید و بدانید برای کدام قشر از مخاطبان جوامع مجازی ایمیل میفرستید. مثلا اگر کار شما بهینه سازی وبسایت است، باید گروهی را مد نظر داشته باشید که به حوزه ی کاری شما نزدیکتر هستند.
۲- در ازای اطلاعات تماسی که مشتریان در اختیار شما قرار میدهند، شما نیز چیزهایی با ارزشی مانند خبرنامه، یک سمینار رایگان و یا اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات خود را در اختیار آنها قرار بدهید.
۳- از پرسیدن اطلاعات غیر ضروری در هنگام جمع آوری اطلاعات یا ثبتنام کاربران یا مشتریان خودداری کنید. زیرا این موضوع نوعی حس عدم اعتماد را در طرف مقابل ایجاد میکند.
۴ – حتما در ایمیلهای ارسالی گزینه ای برای لغو اشتراک در نظر بگیرید. ایمیلهای ناخواسته یا هرزنامهها میتوانند ضربهای مهلک به شهرت برند شما بزنند.
۵- لیست مشترکان خود را به گونهای مدیریت کنید که به سرعت و به نحو احسن بتواند پاسخگوی درخواستهای مشترکان یا لغو اشتراک آنها باشد.
۶- از آنجایی که لیست های اطلاعات مشترکان میتواند تغییر کند، برای سرعت عمل بیشتر سعی کنید مخاطبان را با مشخصه هایی خاص دستهبندی کنید.
۷- یک سیاست حفظ حریم شخصی تهیه کنید و به مشتریان و کاربران اطمینان دهید که اطلاعات تماس آنها نزد شما محفوظ خواهد ماند.
۸ – به سیاست حفظ حریم خصوصی مشتریان احترام بگذارید و هرگز آن را نقض نکنید.
۹ – ببینید دیگران چه کاری انجام میدهند. در قدم اول در خبرنامه های ایمیلی رقبا عضو شوید و پذیرای ایمیل های آنان باشید. سپس نکات مثبت و منفی ایمیلهای ارسالی آنها را را استخراج کنید. عضو شدن در خبرنامه های دیگر علاوه بر ایجاد ارتباط میتواند دیدی وسیعتر از نحوهی عمکلرد سایرین به شما بدهد.
۱۰- هنگامی که یک خبرنامه از دیگر کمپین ها دریافت میکنید توجه داشته باشید که چه چیزی شما را در باز کردن یا حذف آن ایمیل ترغیب میکند.
۱۱- قبل از ارسال هرگونه ایمیل تبلیغاتی، استراتژی بازاریابی خود را توسعه دهید و آن را متناسب با نوع کاربران تنظیم کنید.
۱۲- از ایمیل مارکتینگ برای مقاصدی چون افزایش درآمد، تولید آگهی، تقویت روابط میان مشتریان، افزایش ترافیک وب سایت و سئو و یا ایجاد آگاهی عمومی در مورد نام تجاری خود استفاده کنید. متاسفانه دیده میشود افراد سودجو از این روش بازاریابی برای ایجاد اخلال در سیستم های کامپیوتری استفاده میکنند.
۱۳- از ارسال ایمیلهای تبلیغاتی بلند خودداری کنید؛ زیرا این روزها افراد به هر دلیلی حوصلهی خواندن مطالب بلند را ندارند.
۱۴ – در صورت امکان با مشتریان محاورهای سخن بگویید. زیرا آنها میخواهند چهرهی پشت نقاب شرکت شما را ببینند.
۱۵- مردم به ایمیلی توجه میکنند و پاسخ میدهند که توسط یک شخص نوشته شده باشد نه توسط یک روبات. پس متن ایمیلها را خودتان بنویسید.
۱۶ – میزان باز شدن ایمیلهای ارسالی خود را در طول یک دوره در نظر بگیرید و در صورت عدم بازگشایی ایمیلها جویا شوید که عیب کار از کجاست.
۱۷- از بکار بردن کلمه ی «رایگان» در سابجکت ایمیل جدا خودداری کنید. زیرا این امر نوعی حس بدگمانی یا اسپم بودن را به مخاطب القا می کند.
۱۸ – در قسمت موضوع خود صادق باشید و مطمئن شوید که دقیقا منعکس کننده متن ایمیل است. عدم توجه به متن موضوع یکی از دلایلی است که ایمیل های شما باز نمیشوند.
۱۹ – از کلماتی در ایمیل استفاده کنید که میتواند باعث جلب توجه مخاطب شود. مثلا از بکار بردن عباراتی مانند «خبرنامه بهمن ماه» خودداری کنید و در عوض از عباراتی مانند «۳۰ نکته برای یک بازاریابی ایمیلی موفق » یا «مصاحبه اختصاصی با …» استفاده کنید.
۲۰ – کاربران را تشویق کنید تا ایمیل های شما را برای دیگر مخاطبان خود فوروارد کنند. این کار میتواند به محبوبیت بیشتر برند شما کمک کند.
۲۱ – از کاربران خود بخواهید اگر پیشنهادی برای بهبود عملکرد سرویس شما دارند، آن را از طریق ایمیل به گوش شما برسانند. بازخورد های کاربران میتواند نقاط ضعف و قوتتان را به شما بشناساند.
۲۲ – به منافع مشتریان و مشتری مداری توجه ی ویژه داشته باشید. مثلا از کاربران بپرسید که نظرشان در مورد پیشنهادات ویژه یا خدمات جدید چیست.
۲۳ – یک پیام در قالب HTML یا محتوای رسانه ای غنی مانند صدا، ویدئو و انیمیشن میتواند نرخ پاسخ بسیار بالایی را برای ایمیل ها ایجاد کند. اما یادتان نرود که هنوز بسیاری از افراد ایمیل های نوشتاری و متنی را ترجیح میدهند و موفقیت شما در این زمینه به شناخت شما از مخاطبتان وابسته است.
۲۴ – همیشه یک جدول شامل لینک های مفید در قسمت هدر ایمیل بگنجانید. به طوری افراد به راحتی بتوانند به بخش مورد نظرشان منتقل شوند. زیرا مطالعات نشان میدهد که اکثر مردم اگر چیزی توجشهان را جلب نکند به ادامه ی ایمیل توجهی نخواهند کرد. پس دلیلی قانع کننده برای خواندن ایمیل به آنها بدهید.
۲۵ – برای پیام های متنی ساده از فضایی سفید استفاده کنید.
۲۶ – برای نوشته های خود فونت مناسب در نظر بگیرید و متن ها را با قاعده و نظم مشخص در ایمیل جای دهید.
۲۷ – برای تیتر ها از یک فونت بزرگتر و ضخیم تر استفاده کنید
۲۸ – ایمیلهای ارسالی خود را از طریق سرویسهای مختلف ایمیل چک کنید تا از سالم بودن محتوای ارسالی مطمئن شوید.
۲۹ – سعی کنید بصورت هفتگی یا ماهانه یک بررسی جامع و کامل از عملکرد خود داشته باشید.
۳۰ – خود را جای کاربرتان بگذارید؛ آیا اگر خودتان بودید آن ایمیل را باز میکردید؟
۱- در قدم اول سعی کنید جنس مخاطبان خود را بشناسید و بدانید برای کدام قشر از مخاطبان جوامع مجازی ایمیل میفرستید. مثلا اگر کار شما بهینه سازی وبسایت است، باید گروهی را مد نظر داشته باشید که به حوزه ی کاری شما نزدیکتر هستند.
۲- در ازای اطلاعات تماسی که مشتریان در اختیار شما قرار میدهند، شما نیز چیزهایی با ارزشی مانند خبرنامه، یک سمینار رایگان و یا اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات خود را در اختیار آنها قرار بدهید.
۳- از پرسیدن اطلاعات غیر ضروری در هنگام جمع آوری اطلاعات یا ثبتنام کاربران یا مشتریان خودداری کنید. زیرا این موضوع نوعی حس عدم اعتماد را در طرف مقابل ایجاد میکند.
۴ – حتما در ایمیلهای ارسالی گزینه ای برای لغو اشتراک در نظر بگیرید. ایمیلهای ناخواسته یا هرزنامهها میتوانند ضربهای مهلک به شهرت برند شما بزنند.
۵- لیست مشترکان خود را به گونهای مدیریت کنید که به سرعت و به نحو احسن بتواند پاسخگوی درخواستهای مشترکان یا لغو اشتراک آنها باشد.
۶- از آنجایی که لیست های اطلاعات مشترکان میتواند تغییر کند، برای سرعت عمل بیشتر سعی کنید مخاطبان را با مشخصه هایی خاص دستهبندی کنید.
۷- یک سیاست حفظ حریم شخصی تهیه کنید و به مشتریان و کاربران اطمینان دهید که اطلاعات تماس آنها نزد شما محفوظ خواهد ماند.
۸ – به سیاست حفظ حریم خصوصی مشتریان احترام بگذارید و هرگز آن را نقض نکنید.
۹ – ببینید دیگران چه کاری انجام میدهند. در قدم اول در خبرنامه های ایمیلی رقبا عضو شوید و پذیرای ایمیل های آنان باشید. سپس نکات مثبت و منفی ایمیلهای ارسالی آنها را را استخراج کنید. عضو شدن در خبرنامه های دیگر علاوه بر ایجاد ارتباط میتواند دیدی وسیعتر از نحوهی عمکلرد سایرین به شما بدهد.
۱۰- هنگامی که یک خبرنامه از دیگر کمپین ها دریافت میکنید توجه داشته باشید که چه چیزی شما را در باز کردن یا حذف آن ایمیل ترغیب میکند.
۱۱- قبل از ارسال هرگونه ایمیل تبلیغاتی، استراتژی بازاریابی خود را توسعه دهید و آن را متناسب با نوع کاربران تنظیم کنید.
۱۲- از ایمیل مارکتینگ برای مقاصدی چون افزایش درآمد، تولید آگهی، تقویت روابط میان مشتریان، افزایش ترافیک وب سایت و سئو و یا ایجاد آگاهی عمومی در مورد نام تجاری خود استفاده کنید. متاسفانه دیده میشود افراد سودجو از این روش بازاریابی برای ایجاد اخلال در سیستم های کامپیوتری استفاده میکنند.
۱۳- از ارسال ایمیلهای تبلیغاتی بلند خودداری کنید؛ زیرا این روزها افراد به هر دلیلی حوصلهی خواندن مطالب بلند را ندارند.
۱۴ – در صورت امکان با مشتریان محاورهای سخن بگویید. زیرا آنها میخواهند چهرهی پشت نقاب شرکت شما را ببینند.
۱۵- مردم به ایمیلی توجه میکنند و پاسخ میدهند که توسط یک شخص نوشته شده باشد نه توسط یک روبات. پس متن ایمیلها را خودتان بنویسید.
۱۶ – میزان باز شدن ایمیلهای ارسالی خود را در طول یک دوره در نظر بگیرید و در صورت عدم بازگشایی ایمیلها جویا شوید که عیب کار از کجاست.
۱۷- از بکار بردن کلمه ی «رایگان» در سابجکت ایمیل جدا خودداری کنید. زیرا این امر نوعی حس بدگمانی یا اسپم بودن را به مخاطب القا می کند.
۱۸ – در قسمت موضوع خود صادق باشید و مطمئن شوید که دقیقا منعکس کننده متن ایمیل است. عدم توجه به متن موضوع یکی از دلایلی است که ایمیل های شما باز نمیشوند.
۱۹ – از کلماتی در ایمیل استفاده کنید که میتواند باعث جلب توجه مخاطب شود. مثلا از بکار بردن عباراتی مانند «خبرنامه بهمن ماه» خودداری کنید و در عوض از عباراتی مانند «۳۰ نکته برای یک بازاریابی ایمیلی موفق » یا «مصاحبه اختصاصی با …» استفاده کنید.
۲۰ – کاربران را تشویق کنید تا ایمیل های شما را برای دیگر مخاطبان خود فوروارد کنند. این کار میتواند به محبوبیت بیشتر برند شما کمک کند.
۲۱ – از کاربران خود بخواهید اگر پیشنهادی برای بهبود عملکرد سرویس شما دارند، آن را از طریق ایمیل به گوش شما برسانند. بازخورد های کاربران میتواند نقاط ضعف و قوتتان را به شما بشناساند.
۲۲ – به منافع مشتریان و مشتری مداری توجه ی ویژه داشته باشید. مثلا از کاربران بپرسید که نظرشان در مورد پیشنهادات ویژه یا خدمات جدید چیست.
۲۳ – یک پیام در قالب HTML یا محتوای رسانه ای غنی مانند صدا، ویدئو و انیمیشن میتواند نرخ پاسخ بسیار بالایی را برای ایمیل ها ایجاد کند. اما یادتان نرود که هنوز بسیاری از افراد ایمیل های نوشتاری و متنی را ترجیح میدهند و موفقیت شما در این زمینه به شناخت شما از مخاطبتان وابسته است.
۲۴ – همیشه یک جدول شامل لینک های مفید در قسمت هدر ایمیل بگنجانید. به طوری افراد به راحتی بتوانند به بخش مورد نظرشان منتقل شوند. زیرا مطالعات نشان میدهد که اکثر مردم اگر چیزی توجشهان را جلب نکند به ادامه ی ایمیل توجهی نخواهند کرد. پس دلیلی قانع کننده برای خواندن ایمیل به آنها بدهید.
۲۵ – برای پیام های متنی ساده از فضایی سفید استفاده کنید.
۲۶ – برای نوشته های خود فونت مناسب در نظر بگیرید و متن ها را با قاعده و نظم مشخص در ایمیل جای دهید.
۲۷ – برای تیتر ها از یک فونت بزرگتر و ضخیم تر استفاده کنید
۲۸ – ایمیلهای ارسالی خود را از طریق سرویسهای مختلف ایمیل چک کنید تا از سالم بودن محتوای ارسالی مطمئن شوید.
۲۹ – سعی کنید بصورت هفتگی یا ماهانه یک بررسی جامع و کامل از عملکرد خود داشته باشید.
۳۰ – خود را جای کاربرتان بگذارید؛ آیا اگر خودتان بودید آن ایمیل را باز میکردید؟