نه نکته که باید در رابطه با طراحی سایت سه بعدی بدانید
WEBGL، پسر عموی مبتنی بر جاوا اسکریپت OpenGL ES می باشد، ممکن است نسل جدیدی از موتورهای 3D مانند AwayJS و three.js در آینده نزدیک دنیای وب را متحول سازند. اما اکنون در مقایسه با خروجی کنسول ها و بازی دسکتاپ ، WEBGL هنوز در مراحل ابتدایی است. در کنفرانس سه روزه Reasons to be Creative بلژیک در یکی از سخنرانی ها David Lenaerts اشاراتی به حضور و نقش 3D در آینده طراحی سایت و وب داشت. بخشی از سخنان و اشارات او در این کنفرانس در قالب 9 بند در ادامه امده است.
1- استفاده از 3D در وب و حضور گسترده آن در طراحی ها
همان گونه که می دانید اصولا طراحی سایت های فلش از چرخه کار طراحان خارج شده است اما WebGL قابل اعتماد بوده و بر روی تمام سیستم عامل ها اجرا می شود. با پشتیبانی WebGL طراحی 3D بیش تر بیشتر از قبل در حال جهانی شدن است
2- WebGL همیشه در حال تحول و توسعه است
اعتقاد دارم یک روز پشتیبانی از WebGL به یک استاندارد برای دستگاه ها و سیستم عامل ها تبدیل می شود
3- برخی از طراحان در مدلسازی بلادرنگ 3D اشتباه می کنند
بر خلاف شرکت های که در زمینه بازی های ویدئویی فعال هستند، آژانس های طراحی در حال حاضر از ارائه کارهایی از لحاظ کیفیت همتا با هالیوود فاصله دارند . متاسفانه، برخی افراد اغلب مشکلات فنی مدل سازی برای برنامه های بلادرنگ را درک نمی کنند به ویژه هنگامی که نیاز به حمایت دستگاه های قدرتمندی از لحاظ سخت افزاری دارند که در دستگاه های موبایل که مخاطبان اصلی هستند این امکان میسر نیست.
4- سعی نکنید و با راهکارهای 2D اقدام به خلق 3D نمایید
تعدادی از طراحان انتظار دارند که بتوانند در 3D را با ابزار 2 Dایجاد نمایند؛ آیا شما می توانید با "فتوشاپ" محتوای 3D تعاملی ایجاد کنید. استفاده از ابزار و دانش صحیح برای ایجاد 3D ولو ساده نیاز است.
5- بدانید نور چگونه عمل می کند
درک درستی از عملکرد نور داشته باشید، و همچنین محدودیت ها را بشناسید.
6- طراحی از توسعه کد جدا نیست
طراحی جداگانه و به دور از توسعه کد یک ایده بد است (من درک نمی کنم که چرا هنوز هم در بسیاری موارد شایع است). چالش ترجمه یک طراحی برای یک توسعه یک صحنه تعاملی بسیار مشکل است.توسعه دهنده می تواند ابزار را برای طراح و همراه طراح ایجاد نماید تا سازگاری بیشتر شود.
7- قابل اجرا با هر موتور 3D
برای برنامه نویسان، رابط کاربری 3D شما باید بر روی هرگونه موتور 3D مانند Unity, ThreeJS, AwayJS قابل اجرا باشد
8- برنامه نویسان باید درک ریاضی بالایی داشته باشند
خواندن یک کتاب برنامه نویسی 3D برای درک بهتر ریاضیات بحث مهم است! باور کنید مهم است که ریاضیات این مبحث را بدانید، این اجازه خواهد داد که شما بسیار سریع تر و موثر تر کارها را انجام دهید.
9- با یکی از ویرایشگر ها تجربه کسب کنید
شما می تواند برای دریافت ایده کار با یکی از ویرایشگرهای سه بعدی مانند Blender, Maya کار کنید. اما مراقب باشید، که در این ابزار رندر آفلاین است، اما شما قصد ایجاد یک اثر تعاملی دارید.
WEBGL، پسر عموی مبتنی بر جاوا اسکریپت OpenGL ES می باشد، ممکن است نسل جدیدی از موتورهای 3D مانند AwayJS و three.js در آینده نزدیک دنیای وب را متحول سازند. اما اکنون در مقایسه با خروجی کنسول ها و بازی دسکتاپ ، WEBGL هنوز در مراحل ابتدایی است. در کنفرانس سه روزه Reasons to be Creative بلژیک در یکی از سخنرانی ها David Lenaerts اشاراتی به حضور و نقش 3D در آینده طراحی سایت و وب داشت. بخشی از سخنان و اشارات او در این کنفرانس در قالب 9 بند در ادامه امده است.
1- استفاده از 3D در وب و حضور گسترده آن در طراحی ها
همان گونه که می دانید اصولا طراحی سایت های فلش از چرخه کار طراحان خارج شده است اما WebGL قابل اعتماد بوده و بر روی تمام سیستم عامل ها اجرا می شود. با پشتیبانی WebGL طراحی 3D بیش تر بیشتر از قبل در حال جهانی شدن است
2- WebGL همیشه در حال تحول و توسعه است
اعتقاد دارم یک روز پشتیبانی از WebGL به یک استاندارد برای دستگاه ها و سیستم عامل ها تبدیل می شود
3- برخی از طراحان در مدلسازی بلادرنگ 3D اشتباه می کنند
بر خلاف شرکت های که در زمینه بازی های ویدئویی فعال هستند، آژانس های طراحی در حال حاضر از ارائه کارهایی از لحاظ کیفیت همتا با هالیوود فاصله دارند . متاسفانه، برخی افراد اغلب مشکلات فنی مدل سازی برای برنامه های بلادرنگ را درک نمی کنند به ویژه هنگامی که نیاز به حمایت دستگاه های قدرتمندی از لحاظ سخت افزاری دارند که در دستگاه های موبایل که مخاطبان اصلی هستند این امکان میسر نیست.
4- سعی نکنید و با راهکارهای 2D اقدام به خلق 3D نمایید
تعدادی از طراحان انتظار دارند که بتوانند در 3D را با ابزار 2 Dایجاد نمایند؛ آیا شما می توانید با "فتوشاپ" محتوای 3D تعاملی ایجاد کنید. استفاده از ابزار و دانش صحیح برای ایجاد 3D ولو ساده نیاز است.
5- بدانید نور چگونه عمل می کند
درک درستی از عملکرد نور داشته باشید، و همچنین محدودیت ها را بشناسید.
6- طراحی از توسعه کد جدا نیست
طراحی جداگانه و به دور از توسعه کد یک ایده بد است (من درک نمی کنم که چرا هنوز هم در بسیاری موارد شایع است). چالش ترجمه یک طراحی برای یک توسعه یک صحنه تعاملی بسیار مشکل است.توسعه دهنده می تواند ابزار را برای طراح و همراه طراح ایجاد نماید تا سازگاری بیشتر شود.
7- قابل اجرا با هر موتور 3D
برای برنامه نویسان، رابط کاربری 3D شما باید بر روی هرگونه موتور 3D مانند Unity, ThreeJS, AwayJS قابل اجرا باشد
8- برنامه نویسان باید درک ریاضی بالایی داشته باشند
خواندن یک کتاب برنامه نویسی 3D برای درک بهتر ریاضیات بحث مهم است! باور کنید مهم است که ریاضیات این مبحث را بدانید، این اجازه خواهد داد که شما بسیار سریع تر و موثر تر کارها را انجام دهید.
9- با یکی از ویرایشگر ها تجربه کسب کنید
شما می تواند برای دریافت ایده کار با یکی از ویرایشگرهای سه بعدی مانند Blender, Maya کار کنید. اما مراقب باشید، که در این ابزار رندر آفلاین است، اما شما قصد ایجاد یک اثر تعاملی دارید.