رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چگونه با دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌های اینترنتی رقابت کنیم؟
#1
یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی وجود رقبای بزرگی چون دیجی‌کالا و بامیلو است. رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند دیجی‌کالا روی کاغذ کار بسیار سختی بوده و نیازمند سرمایه بسیار است. اما می‌توان با یک تغییر در نوع نگاه به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، بخشی از سهم بازار را از دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌های اینترنتی گرفت. در خارج از کشور آمازون به عنوان یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و پرفروش شناخته می‌شود اما به‌این معنی نیست که سایر فروشگاه‌ها فروش و درآمد ندارند. در این مقاله راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی و گرفتن سهم بازار از دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌ها را مطرح خواهیم کرد. 
اهیمت حضور فروشگاه‌های بزرگ برای کسب و کار شما

شاید در ابتدا به این مورد فکر کنید که با وجود دیجی‌کالا و بامیلو دیگر کسی از شما خرید نمی‌کند و آنها را به‌چشم یک فروشگاه رقیب بدانید. اما در واقع فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مخصوصا دیجی‌کالا، بستر خرید آنلاین را برای شما فراهم کرده‌‌اند. بزرگ‌ترین ویژگی و خدمتی که دیجی‌کالا برای وب‌فارسی و کاربرانی که از آن استفاده می‌کردند، انجام داد، فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی و آنلاین بود. تا همین پنج‌شش سال پیش بسیاری اصلا اعتمادی به خرید آنلاین نداشتند و در بهترین حالت از فروشگاه‌ها برای تصمیم‌گیری خرید استفاده می‌کردند و سپس آن را از بازار محلی سفارش می‌دادند. امروزه با تبلیغاتی که دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌ها انجام می‌دهند، فرهنگ خرید آنلاین جا افتاده و با اینکه هنوز هم جای کار دارد اما بسیاری از افراد مشغول خرید از این فروشگاه‌ها هستند. پیش‌رو ترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی‌کالا، با وارد کردن دسته‌بندی‌هایی که کسی در ابتدا فکرش را هم نمی‌کرد، باعث شده کار شما راحت‌تر شود.

برای مثال شاید تا قبل از فعالیت دیجی‌کالا در زمینه فروش آنلاین خودرو، هیچ‌ نمایشگاه خودرویی در ایران فکرش را هم نمی‌کرد امروزه بتواند از طریق اینترنت اتوموبیل بفروشد. اما پس از ایجاد این دسته در دیجی‌کالا، کم‌کم فرهنگ خرید اتوموبیل آنلاین هم جا می‌افتد و پس آن خواهید که چگونه سایت‌های خرید ماشین در ایران فراوان می‌شوند. برای تک‌تک دسته‌بندی‌های این فروشگاه همچین اتفاقی افتاده است. از اینکه دیجی‌کالا دسته‌بندی‌های جدید اضافه می‌کند و همه نوع محصول می‌فروشد، ناراحت نشوید، در اصل راه برای خودنمایی و کسب درآمد شما باز شده است.

به فکر دیجی‌کالا و بامیلو دوم نباشید

اولین نکته بسیار مهم که برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید، این است که در شروع نباید به فکر ساختن و تاسیس یک دیجی‌کالا و یا بامیلو دیگر باشید. استفاده از قالب‌های آماده این دو وب‌سایت و ساخت دسته‌بندی‌های مشابه تنها شکست شما را در زمان کوتاه‌تر تضمین می‌کند. اینکه می‌گویند با وجود دیجی‌کالا دیگر کسی از ما خرید نمی‌کند، درست وقتی اتفاق می‌افتد که شما بخواهید یک دیجی‌کالا دیگر را به کاربران معرفی کنید. وقتی شما در ابتدا مشابه دیجی‌کالا محصول ارائه دهید، هیچ دلیلی برای کاربر وجود ندارد که از شما خرید کند و تا وقتی دیجی‌کالا اصلی وجود دارد، هیچ‌کس از شما خرید نمی‌کند.

استفاده از نام‌هایی که در ابتدا آن «دیجی» و یا در انتهای آن «کالا» وجود دارد، هیچ مزیتی برای شما نمی‌سازد و باید به فکر یک نام تجاری دیگر باشید. با ساخت و ثبت همچین نام‌ها و سپس دامنه‌هایی در اینترنت نمی‌توانید به‌خوبی برندسازی کرده و در نتیجه تبدیل به یک برند بی‌هویت خواهید شد. خیلی جدی و حرفه‌ای به فکر راه‌اندازی و ارائه خدماتی از طریق فروشگاه اینترنتی باشید نه اینکه بخواهید طرح موفق شده آنها را دوباره از نو پیاده کنید. از آنجایی که شما به اندازه فروشگاه‌های بزرگ، سرمایه و نیروی انسانی ندارید، مطمئنا شکست خواهید خورد. اگر می‌خواهید رقابت کنید، باید مزیت رقابتی داشته باشید. برای موفقیت و ترغیب کاربران برای خرید از فروشگاه شما باید یک مزیت رقابتی ایجاد کنید که به همین منظور توصیه می‌کنم مقاله زیر را مطالعه کنید.

برای رقابت آماده شوید

برای معرفی تکنیک‌هایی جهت رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، تصمیم گرفتیم آنها را به صورت مرحله به شما معرفی کنیم تا راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید آنها را مطالعه کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مرحله اول) تعیین اهداف و برنامه

همانند راه‌اندازی هر کسب و کاری، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هم نیازمند یک برنامه است. اینکه بگویید می‌خواهم یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنم تا مشتریان فروشگاه دیگر را جذب کنم نامش برنامه نیست. شما باید هدف‌های خود را مشخص کنید. هدف شما از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟ چه دیدی نسبت به آن دارید، می‌خواهید فقط به سرعت کسب درآمد کنید؟ یا یک برنامه بلند‌مدت برای آن دارید. می‌خواهید در چه حوضه فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید؟ بازار هدف شما تمایل به خرید آنلاین دارد؟ (برای مثال شما قطعات فنی خودرو را نمی‌توانید آنلاین به مردم بفروشید، زیرا کسی بعد از مشکل ماشینش دقیقا نمی‌داند مشکل از کجاست که چه قطه‌ای را بخرد و حتی اگر هم بداند نحوه تعویض آن شاید دشوار باشد و حتی باز اگر راحت باشد، زمانی که طول می‌کشد سفارش به دست مشتری برسد، طولانی بوده و شاید آن شخص خیلی زودتر به آن قطعه برای تعمیر ماشین نیاز داشته باشد.)

مرحله دوم) تخصصی کار کردن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شما که می‌تواند رقابت ایجاد کند، موضوع تخصصی بودن است. دیجی‌کالا و یا هر فروشگاه اینترنتی بزرگی که دسته‌بندی‌های فراوانی دارد، به هیچ‌وجه نمی‌تواند در همه آنها به صورت اختصاصی عمل کرده و خدمات کاملی را ارائه دهد. یکی از دلایل رشد فروشگاه دیجی‌کالا وجود نقد و بررسی‌های حرفه‌ای در مورد محصولات دیجیتال بود اما با وارد شدن دسته‌بندی‌های جدید، محصولات بیشتر شد و همه آنها مورد بررسی قرار نگرفتند و امروز اگر کسی بخواهد برای مثال از دیجی‌کالا یک میکروفون حرفه‌ای (و یا هر محصول تخصصی) تهیه کند، نمی‌تواند پیشنهادهای خوبی را دریافت کرده و حتی مشخصات کاملی را بدست آورد.

در هر یک از دسته‌بندی‌های این فروشگاه، قسمت‌های ناقصی وجود دارد. در هر موضوع دسته‌بندی دیجی‌کالا نتوانسته تمامی نیاز آن دسته را برطرف کند و شما به‌راحتی می‌توانید با انتخاب هوشمندانه خود کاملا در آن دسته از دیجی‌کالا سبقت بگیرید. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ دیگر در ایران مانند کیمیا آنلاین، مقداد آی‌تی، لیون کامپیوتر و... صرفا بر روی یک حوضه خاص فعالیت می‌کنند به همین دلیل وجود دیجی‌کالا برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا افراد حرفه‌ای که به دنبال محصولات حرفه‌ای هستند، می‌دانند که در فروشگاه‌های بزرگ نمی‌توانند توصیه و خدمات لازم را دریافت کنند.

به دنبال این باشید که اول چه جور محصولی را می‌توانید برای فروش آنلاین تامین کنید، سپس ببینید که فروشگاه‌های بزرگ و یا به صورت ویژه در این مقاله، دیجی‌کالا، چگونه در آن عمل کرده است. خود دیجی‌کالا نیز متوجه نقص‌های خودش است و به همین منظور برای وارد شدن به یکی از حوضه‌‌های پرطرفدار یعنی پوشاک، تصمیم گرفت یک مجموعه جدید را به نام «دیجی‌ استایل» معرفی کند. زمانی که دیجی‌کالا دسته‌بندی پوشاک را اضافه کرد سایت‌های تخصصی مانند مدیسه و شیکسون از آن بهتر عمل کرده و دیجی‌کالا برای رقابت با آنها مجبور شد خودش یک فروشگاه جدید ایجاد کند. حال شما ببینید که دسته‌بندی و فیلترهای سایت دیجی‌کالا برای پوشاک چگونه است. سپس به دیجی استایل بروید و نوع دسته‌بندی و فیلترهای آن را مشاهده کنید. اصلا قابل مقایسه نیستند و امروز کسانی هم که از خود دیجی‌کالا لباس می‌خریدند به سراغ دیجی استایل رفته‌اند.

اینکه خود یک فروشگاه بزرگ متوجه نقص‌هایش می‌شود و به دنبال رفع آن با یک فروشگاه دیگر است کاملا نشان می‌دهد که شما هم می‌توانید در موضوعات و دسته‌بندی‌های دیگر امکانات و خدمات بهتر و حرفه‌ای‌تری را نسبت به دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌های بزرگ به مشتریان بدهید. دیجی‌کالا در همان ابتدا بر روی محصولات دیجیتال فعالیت می‌کرد و موفق هم بود و سپس مرحله‌به‌مرحله دسته‌بندی‌های جدید را به سایت اضافه کرد، پس نگران نباشید، شما هم می‌توانید مرحله‌به‌مرحله کسب و کار خود را گسترش داده و دسته‌بندی‌های مرتبط با کار اصلی‌تان را وارد سایت کنید اما یادتان نرود تا اختصاصی در شروع کار نکنید، نمی‌توانید نتیجه خوبی بگیرید.

تخصصی بودن یک ویژگی دیگر هم برای شما در ابتدا به همراه دارد و آن این است که برای سئو و بهینه سازی سایت خود کار آسان‌تری را در پیش دارد. همچنین اختصاصی کار کردن یکی از زیرمجموعه‌های تعریف نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) است که می‌توانید برای آشنایی با آن و بدست آوردن اطلاعات کامل در زمینه چگونگی ارائه خدمات تخصصی مقاله آن را در سایت مطالعه کنید.

مرحله سوم) بررسی بازار محلی

همانند نیچ مارکتینگ که شما کمک می‌کند، تخصصی‌تر فعالیت کنید، بازار محلی نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که به‌وسیله آن می‌توانید بازار هدف خود را کوچک کنید تا خدمات بهتری را به آنان بدهید. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مخصوص یک شهر می‌تواند بسیار سریع شما را در آن شهر مطرح کرده و سرعت خدمات‌دهی و ارسال‌دهی باعث شود، بیشتر مردم به خرید از فروشگاه شما روی بیاورند. با اینکه این مدل بیشتر به درد سرویس‌های آنلاین می‌خورد اما پیاده کردن یک فروشگاه برای یک شهر و ارسال سریع سفارشات می‌تواند یک مزیت رقابتی بسیار عالی برای شما باشد.

به این موضوع فکر نکنید که همیشه در همان سطح شهر و تعداد سفارشات محدود باقی خواهید ماند، شما پس از ارائه خدمات در یک بازه زمانی و دریافت بازخورد، می‌توانید شهرها و منطقه‌های اطراف شهر خودتان را نیز تحت پوشش قرار دهید و کم‌کم آن را گسترش دهید. رمز موفقیت شما در این مدل می‌تواند زمان ارسال سفارش‌ها باشد. اگر بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، اجناس با کیفیت را با قیمت مناسب به همشهریان خود تحویل دهید، مطمئنا آنها ترجیح می‌دهند از این پس از شما خرید آنلاین داشته باشند.

مرحله چهارم) تمرکز بر روی رضایت مشتری

مشتری همه‌چیز است. اگر آن راضی باشد باز هم از شما خرید می‌کند. اگر خیلی راضی باشد شما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد می‌دهد. اگر دوستان یک مشتری را هم راضی نگه دارید، آنها هم شما را به افراد دیگری معرفی می‌کنند و این دایره همینطور بزرگ‌تر می‌شود. اگر بتوانید مشتری را راضی کنید به‌راحتی بدون هزینه از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان (Word of Mouth Marketing) تبلیغ خواهید شد و مشتریانتان بیشتر می‌شود.

اولین قدم برای کسب رضایت مشتری پیشنهاد یک قیمت منصفانه است. همچنین ارائه کد‌های تخفیف و تخفیف‌های مناسبتی می‌تواند انگیزه خوبی برای جذب یک مشتری باشد. نباید پس از خرید مشتری را رها کنید. اگر هدف شما تنها کسب درآمد باشد، و پس از پرداخت وجه، مشتری را رها کنید – حتی اگر 80 میلیون نفر هم از شما خرید کنند، سفارش 80 میلیون و یک شما ثبت نخواهد زیرا از شما راضی نبوده‌اند که بخواهند دوباره خرید کنند. بسته بندی خوب محصول، ارسال سریع و از همه مهم‌تر ارائه خدمات پس از فروش می‌تواند بسیار موثر باشد.

همچنین در شروع کار به دلیل کم بودن تعداد سفارش‌ها می‌توانید پس از خرید با مشتری‌های خود تماس کرده و نظرشان را بپرسید. دریافت بازخورد و رفع عیب‌های احتمالی بسیار می‌تواند برای شما موثر باشد. اگر با مشتری تماس بگیرید و مستقیم با آن صحبت کنید، در اولین مرحله به آن احترام گذاشته و نظر او را با ارزش می‌شمارید و سپس احساس خوبی را درون آن شخص ایجاد می‌کنید. اگر مستقیما این کار را انجام نمی‌دهید، ارسال ایمیل نظرسنجی می‌تواند کاربردی مشابه برای شما داشته باشد. ارائه خدمات ویژه برای مشتریان همیشگی و ارسال کدهای تخفیف می‌تواند آنها را از یک مشتری به یک طرفدار تبدیل کند و هر موقع که یک کسب و کار توانست این کار را انجام دهد، یعنی موفق بوده و موفق عمل کرده است.

مرحله پنجم) رفع نقص‌های سایر فروشگاه‌ها

مراحل پیشنهادی برای رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی همگی در جهت ایجاد یک مزیت رقابتی هستند و این مورد یعنی رفع ایرادات فروشگاه‌ها نیز می‌تواند تا حدودی موثر باشد. رفع ایراد تنها در صورتی برای شما یک مزیت رقابتی بزرگ به حساب می‌آید که یک ایراد بزرگ را رفع کرده باشید که سایر کاربران آن فروشگاه از آن ناراضی بوده‌اند. بهتر است این مورد را وقتی به کار بگیرید که سایر موارد را اجرا کرده‌اید.

برای مثال به‌شخصه کمی بیشتر از 4 سال پیش قصد خرید لپ‌تاپ از فروشگاه‌های اینترنتی را داشتم. در دیجی‌کالا که پیش‌تر خرید رضایت بخش از آن داشتم، لپ‌تاپ موردنظر را انتخاب کردم اما به دلیل نبودن پشتیبانی پیش از خرید برای لوازم تخصصی، تصمیم گرفتم از فروشگاه کیمیا آنلاین خریدم را انجام دهم. پس از مراجعه به فروشگاه کیمیا آنلاین و استفاده از پیشتیبانی، حتی متوجه شدم که دیجی‌کالا با وجود گارانتی مشابه 50 هزار تومان قیمت بیشتر در سایت درج کرده و به همین دلیل تصمیم گرفتم که حتما از خود کیمیا آنلاین خرید کنم. پس از خرید اتفاقی افتاد که باعث شد که تا به امروز دیگر از این سایت خرید نکنم. بعد از پرداخت وجه و نوشتن موفقیت آمیز بودن آن، دیگر هیچ صفحه‌ای برای دیدن سفارش و یا مراحل تکمیل ارسال آن ندیدم و حتی شاید باورتان نشود که کد رهگیری اداره پست را هم ارسال نکردند! این موارد که احتمال زیاد تا کنون رفع شده‌اند باعث شد دیگر از یک فروشگاه خرید نکنم با اینکه محصول با کیفیت بود، مشاوره قبل از خرید داشت، قیمت مناسب بود. یک مورد کوچک که در بخش فنی طراحی نشده بود باعث کنار رفتن آن فروشگاه شد.
در مثال مطرح شده، یک ایراد باعث شد که سایر خریدها را از یک فروشگاه دیگر انجام دهم. شما با پی بردن به ایرادهای هر فروشگاه (که بسیاری از آن می‌تواند پس از خرید دیده شوند)، می‌توانید آنها را در فروشگاه خود تکرار نکنید. نکته اصلی این بخش این است که فروشگاه‌هایی که امروزه وجود دارند را بررسی کنید تا حتی اگر یک ایراد کوچک دارند، شما آن را نداشته باشید.

منبع: مقاله رقابت با دیجی کالا در سایت فوربو
پاسخ
تشکر شده توسط:




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان